De afgelopen jaren ben ik een erg fanatieke hardloopster geweest. Weken van 40 kilometer of meer waren eerder regel dan uitzondering. Ik was daarom nooit bezig met het aantal stappen dat ik per dag zette. Tot een jaar geleden… Tijdens een supermooie honeymoon naar Bolivia heb ik (alweer!) een flinke darminfectie opgelopen. Hier was mijn prikkelbare darm niet erg blij mee :(. Ik had weinig energie en hardlopen zat er helaas voorlopig niet in. Om toch een beetje in beweging te blijven, ben ik mijn stappen gaan tellen.

10.000 stappen per dag zou volgens de experts het doel moeten zijn. Makkie, dacht ik! Ik heb eerst een aantal weken mijn stappen bijgehouden met mijn mobiele telefoon. Maar als ik naar het toilet ga (op kantoor toch zeker 200 stappen!) of ga hardlopen, heb ik deze niet altijd bij me. Ik was daarom in de zevende hemel toen ik met kerst een Fitbit Charge 2 kreeg. Ik werd echter al snel met mijn neus op de niet zo leuke feiten gedrukt. Op de dagen dat ik met de fiets naar kantoor ga (tijdens het fietsen worden er ook wat stappen geteld) en tussen de middag een rondje wandel, kom ik net aan de 10.000 stappen. Op de dagen dat ik vrij ben mag ik blij zijn met 4.000 stappen! Dat was balen, ik moest er dus echt wel moeite voor doen om mijn stappendoel van 10.000 stappen per dag te behalen.

 

Sinds ik de stappenteller heb ga ik dus regelmatig een rondje wandelen, maar ik verzin ook de gekste dingen voor extra stappen:

– ik parkeer meestal extra ver van mijn bestemming
– ik haal op kantoor wat vaker thee, en hierdoor loop ik ook weer vaker naar het toilet
– tijdens telefoongesprekken zit ik niet stil, maar loop ik rondjes door kantoor/huis
– en als ik nog een paar honderd stappen nodig heb, loop ik heen en weer in de woonkamer

Klikt raar, maar dit horloge zorgt er dus echt voor dat ik meer stappen ben gaan zetten.

 

Mijn horloge telt niet alleen stappen, maar ook het aantal stappen per uur, het aantal geklommen treden, het aantal afgelegde kilometers & het aantal intensief bewogen minuten. En nog iets heel cools! Hij meet je hartslag. En deze gegevens gebruikt hij samen met je geslacht, leeftijd, lengte en gewicht om het aantal verbrande calorieën per dag te berekenen. Ik heb dus niet meer alleen een stappendoel, maar ook een te verbanden calorieën doel ;-): 2350 kcal per dag. Al je historische data is terug te zien in een app op je telefoon en één keer per week krijg je per mail een weekupdate. Het is erg leuk om te zien of je afgelopen week meer of minder stappen hebt gezet dan de week ervoor, en welke dagen je top dagen zijn geweest.

Het afgelopen jaar zijn mijn darmen gelukkig weer wat stabieler geworden en mijn energielevel is weer op pijl. Het hardlopen ben ik weer aan het opbouwen, en ik zet op de meeste dagen meer dan voldoende stappen. Toch blijf ik mijn horloge omhouden. Op sommige dagen is het erg leuk om te zien dat ik 25.000 stappen zet, op de andere dagen is het een motivatie om toch nog een rondje te gaan wandelen.


Als je niet zo’n sporter bent, maar toch graag voldoende beweging wilt hebben, is een stappenteller ideaal!

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het tellen van je stappen. Hoe zorgen jullie voor die extra stappen? En welke horloges of apps gebruiken jullie?