Overleef de feestdagen

De feestdagen staan weer voor de deur. Ik hou er van! Donkere dagen, kerstverlichting, vrienden en familie & vooral eten, heel veel eten (en drinken). Sommige mensen kijken erg op tegen de feestdagen. En dat is zonde, want dit kan juist zo’n mooie tijd van het jaar zijn. Met onderstaande 5 tips kom je zonder kleerscheuren (of openspringende broekknopen) de feestdagen door.

Tip 1: Beweeg voldoende

Je komt aan als je meer calorieën eet dan dat je verbrand. Zorg er daarom voor dat je voldoende beweegt rondom de feestdagen. Sommige sportscholen zijn gewoon open, maar ook thuis kan je een prima workout doen. Heb je geen inspiratie? Kijk maar eens of YouTube. Je hoeft niet eens perse te gaan sporten om lekker te bewegen. Ga een stuk wandelen met de hele familie, ga op de fiets naar je kerstdiner (dan heb je ook geen BOB nodig ;-)) of ga een avondje dansen.

Tip 2: Wees de BOB

Vind je het iets teveel moeite om in je kerstjurkje, met een kerstkalkoen in je hand, een uur naar je tante te fietsen? Zorg dan dat je de BOB bent. Een heel groot deel van de calorieën die mensen tijdens de feestdagen binnenkrijgen, gaat via alcohol. Wist je dat een wijntje al snel 100 calorieën bevat? Als je een hele avond zit, en een paar glaasjes drinkt, tikken de calorieën dus snel aan. Daarnaast wordt je eetlust na het drinken van alcohol groter en je rem om je te beheersen verdwijnt langzaam. Kies daarom voor water met vers fruit en munt. Hier vind je een aantal lekkere en gezonde recepten.

Overleef de feestdagen

Tip 3: Vul je bord eerst met groente & maar 1 keer

Er staan zoveel lekkere dingen op tafel: vlees, aardappeltjes, patat, broodjes, sausjes. Voordat je dat je bord vult met al deze lekkernijen, kan je het beste eerst de groentes opscheppen. Je zorgt er namelijk altijd voor dat je bord lekker gevuld is. Als de helft al bedekt is met groenten, is er minder plek voor de ongezondere dingen. Op deze manier weet je zeker dat je lekker veel vitaminen binnenkrijgt, en het aantal calorieën nog kan beperken. Schep daarnaast maar 1 keer op, dat is meer dan genoeg.

Tip 4: Sla de lunch over

Dit is een tip die erg ingaat tegen alle andere tips die je online vaak voorbij ziet komen. Over het algemeen geldt de regel: sla geen maaltijd over. Als je dit normaal gesproken doet, heb je later op de dag meer honger. Vaak eet je dan meer dan als je gewoon had geluncht. Ik vind het echter rond de feestdagen een ander verhaal. Vaak wordt er laat en uitgebreid ontbeten. Vervolgens zit je een paar uur later alweer aan het voorgerecht van je kerstdiner. Heb je tussendoor dan honger gehad of mis je nu belangrijke vitamine of mineralen? Ik denk het niet. Mocht je toch trek hebben, of wat gezonds willen eten. Neem dan een stuk fruit, wat rauwkost of een handje nootjes.

Overleef de feestdagen

Tip 5: Geniet van de feestdagen!

Ik vind het zo zonde als mensen hun feestdagen laten beïnvloeden met het gevoel weinig of alleen gezond te mogen eten. De feestdagen zijn er om te genieten met vrienden en familie. Lekkere gerechten te bereiden en te genieten van het eten en drinken. Als je heel het jaar gezond eet en voldoende beweegt, overleeft je lichaam de feestdagen echt wel! Dus: geniet van de komende week en maak je niet teveel zorgen. Je wordt tenslotte niet dik tussen kerst en oud & nieuw, maar tussen oud & nieuw en kerst.

Overleef de feestdagen

Hebben jullie nog goede tips om de feestdagen door te komen? Ik ben benieuwd, let me know! Fijne feestdagen allemaal.